Poziom 'T/A' Beginner (preA1/A1 wg Standardów Unii Europejskiej)
Przeznaczony dla osób, które rozpoczynają naukę języka angielskiego od początku i jest to pierwszy istotny kontakt z językiem.
Po ukończeniu poziomu uczeń potrafi stosować podstawowe struktury językowe oraz zna zasady umożliwiające proste komunikowanie się z otoczeniem i wypowiadanie się na temat najbliższego otoczenia i siebie. Uczeń rozumie proste wypowiedzi na temat siebie, rodziny, najbliższego otoczenia, kiedy rozmowa jest wolna i wyraźna. Rozumie prosty tekst czytany, zwłaszcza słownictwo, z którym się spotkał. Umie wykorzystywać z pomocą poznane słownictwo w prostych zdaniach. Nabył podstawową umiejętność czytania i wymowy poznawanych słów, pisania oraz rozumienia prezentowanych treści. Poziom pozwala przyswoić sobie zagadnienia podobne do tych z poziomu 'Elementary' jednak w odpowiednim tempie dla osób dla których jest to pierwszy kontakt z językiem. Uczeń może kontynuować naukę na poziomie 'Elementary' lub 'Pre-intermediate' w zależności od własnych predyspozycji i uzyskanego wyniku.
Poziom 'T/A' Elementary (A1 wg Standardów Unii Europejskiej)
Dla osób, które miały już kontakt z językiem angielskim i potrzebują utrwalenia języka na poziomie podstawowym lub po raz kolejny zaczynają naukę języka po dłuższej przerwie.
Po ukończeniu poziomu uczeń zna i potrafi użyć następujących struktur językowych: Present Simple, przyimki miejsca, 'there is/there are', określanie ilości, wyrażanie własności, przyimki czasu, Past Simple oraz czasowniki regularne i nieregularne, zdania pytające, spójniki, przyimki określające kierunki i inne, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, czasowniki modalne, formy wyrażania przymusu, Present Continuous i porównanie z Present Simple, przymiotniki i ich stopniowanie, różne formy wyrażania przyszłości, Future Simple, Present Perfect oraz inne struktury językowe niezbędne do poprawnego komunikowania się na przewidziane poziomem tematy. Uczeń rozumie słowa i bardzo proste zdania na swój temat, na temat znanego otoczenia, jeśli jego rozmówcy mówią powoli i wyraźnie.
Potrafi zrozumieć nazwy, słowa i bardzo proste zdania, na przykład w ogłoszeniach, na plakatach, w katalogach. Uczeń potrafi porozumieć się, jeśli rozmówca jest skłonny powtórzyć wolno lub uprościć swoje zdanie, a także pomóc w wypowiedzi. Są to głównie następujące tematy: sport, hobby, różne miejsca, czynności, dni tygodnia, miesiące, rodzina, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, społeczność lokalna, pory roku, pogoda, spędzanie wakacji i pamiątki, historia, nauka i studia, praca, jedzenie, zdrowie, części ciała, kraje i narodowości, zwierzęta, ubrania, zakupy, komputery. Potrafi postawić proste pytania na znany temat, lub na temat tego co jest mu niezbędnie potrzebne i odpowiedzieć na tego typu pytania. Potrafi użyć słów i wyrażeń bardzo prostych aby opisać siebie, swoje mieszkanie i ludzi, których zna, pogodę, poznać nowe osoby, wyrazić preferencje, reagować w miejscach publicznych, określić czas, opowiedzieć o przeszłości, udzielić i przyjąć radę, przeprowadzić prostą rozmowę telefoniczną, napisać pocztówkę, list prywatny, e-mail, dać sugestię, propozycję lub instrukcję, wyrazić opinię, wypełnić formularz.
Poziom 'T/A' Pre-intermediate (A2 wg Standardów Unii Europejskiej)
Na tym poziomie następuje przejście od podstaw języka angielskiego poznanych wcześniej do poziomu średnio zaawansowanego.
Po ukończeniu poziomu uczeń potrafi bardziej płynnie stosować dotychczas poznane struktur językowe w praktyce i nowe: Past Continuous i porównanie go z Past Simple, strona bierna, zdania warunkowe I i II, nowe czasowniki modalne oraz dotychczasowe w nowych czasach, sposoby wyrażania przyszłości i różnice w ich stosowaniu, przyimki czasu, miejsca i ruchu, określiniki, identyfikacja otoczenia za pomocą 'Relative Clauses', doskonalenie umiejętności stosowania rodzajników, zdania typu 'Question Tags'. Uczeń potrafi zrozumieć bardzo często używane słowa i wyrażenia na swój temat, na temat rodziny i tego co mu bliskie i znane, zakupów, szkoły, kolegów, stylu życia, pracy, programu TV i radia, dzieciństwa, środowiska naturalnego, planów np. na weekend i wakacje, czasu wolnego i inne. Potrafi zrozumieć główną informację komunikatów i wiadomości przekazywanych ustnie. Uczeń rozumiem krótkie i dość proste teksty. Potrafi domyślić się sensu informacji podanej w niektórych tekstach: reklamy, broszurki, menu, rozkłady jazdy. Potrafi zrozumieć krótkie teksty osobiste. Uczeń potrafi porozumieć się w trakcie wykonywania znanych i prostych czynności oraz porozumieć się w trakcje krótkiej wymiany zdań. Uczeń potrafi w kilku zdaniach opisać w prosty sposób swoją rodzinę lub innych ludzi, opisać to co robi, szkołę, studia, zawód, potrafi napisać list nieformalny, opowiadanie, opis wydarzenia, ogłoszenie i reklamę produktu, treść prostej strony internetowej, raport czy sprawozdanie.
Potrafi zanotować i przekazać na piśmie proste i krótkie informacje.
Poziom 'T/A' Intermediate (B1 - wg Standardów Unii Europejskiej)
Jest to poziom, po którym uczniowie mogą powiedzieć, iż znają język na poziomie średniozaawansowanym.
Po ukończeniu poziomu uczeń potrafi używać następujących nowych struktur językowych:: Past Perfect, Present Perfect Continuous w porównaniu z Present Perfect, strona bierna (rozszerzenie), struktury: have/get something done, określanie przyszłości (rozszerzenie), użycie czasowników modalnych w celu spekulacji, zdania warunkowe III i rozszerzenie I i II, zdania z 'wish' i strukturami podobnymi, Reported statements, commands and questions, różne struktury składniowe, np.: forma -ing lub infinitive z czasownikiem oraz inne.
Uczeń rozumie informacje podane w języku standardowym na temat domu, szkoły, pracy, wolnego czasu, otoczenia, mediów i wielu dowolnych tematów. Potrafi zrozumieć główną treść większości programów telewizyjnych i radiowych dotyczących bieżących wydarzeń, interesujących go tematów, jeśli rozmówcy mówią stosunkowo wyraźnie. Uczeń potrafi też zrozumieć głównie teksty zredagowane w języku codziennym lub odnoszące się do jego zajęcia, w szczególności potrafi zrozumieć opis wydarzeń, opis przeżyć, a także życzenia zawarte w prywatnych listach. Uczeń potrafi porozumieć się w większości sytuacji w podróży i bez przygotowania wziąć udział w rozmowie na tematy osobiste lub dotyczące życia codziennego np. rodziny, czasu wolnego, pracy, podróży i aktualnych wydarzeń.
Potrafi zrelacjonować wydarzenia, opowiedzieć o swoich doświadczeniach, marzeniach, nadziejach, celach, udzielić wyjaśnień, podać przyczyny, wyrazić opinie lub przedstawić swoje plany, wyrazić zainteresowanie rozmową. Potrafi opowiedzieć krótką historię, główną intrygę filmu, i wyrazić swoje reakcje na jego temat.
Uczeń potrafi napisać prosty zwięzły tekst na znany lub interesujący go temat. Potrafi napisać list nieformalny, list formalny, opowiadanie i relację, raport, podanie o pracę, krótki artykuł, ulotkę, a także uczestniczyć w wywiadzie w radiowym i rozmowie kwalifikacyjnej.
Poziom 'T/A' Upper-intermediate (B2 wg Standardów Unii Europejskiej)
Jest to ostatni poziom kursu języka angielskiego przed przystąpieniem do przygotowania do egzaminu FCE.
Po ukończeniu poziomu uczeń rozumie długie wypowiedzi, a nawet potrafi śledzić złożony wywód, jeśli dotyczy tematu, który nie jest mu obcy. Potrafi zrozumieć wiadomości oraz większość programów telewizyjnych dotyczących aktualnych tematów oraz większość filmów, jeśli ich język jest standardowy. Potrafi też zrozumieć artykuły i teksty opisujące problematykę współczesną, których autorzy przyjmują konkretną postawę lub szczególny punkt widzenia. Potrafi zrozumieć współczesną prozę literacką. Uczeń potrafi porozumieć się na tyle swobodnie i spontanicznie, że może dość łatwo prowadzić rozmowy z rdzennym użytkownikiem języka, potrafi też uczestniczyć czynnie w rozmowie na tematy codzienne, przedstawiać swoje poglądy i ich bronić. Uczeń potrafi wypowiadać się jasno i szczegółowo na wiele tematów dotyczących swoich zainteresowań, poglądów na aktualny temat oraz wyjaśnić korzyści i niedogodności różnych rozwiązań. Uczeń pisze teksty jasne i szczegółowe na wiele tematów związanych ze swoimi zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla niego dane wydarzenia i przeżycia. Po ukończeniu tego poziomu słuchacz jest wystarczająco dojrzały językowo do intensywnego przygotowania do egzaminu FCE na odpowiednim kursie egzaminacyjnym.
FCE
Jest to poziom przygotowujący ucznia do zdania egzaminu FCE. Egzamin ten jako najbardziej znany z serii egzaminów Cambridge, sprawdza znajomość języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym wyższym. Celem nauczania jest m.in. uzyskanie przez słuchacza pełnej kontroli nad przekazywanymi, bardziej skomplikowanymi treściami, tak aby były one bardziej pewne i precyzyjne. Ponadto systematycznie nabywane i rozwijane są wszystkie umiejętności językowe niezbędne do zdania egzaminu FCE. Przygotowanie obejmuje zarówno pracę z podręcznikiem jak i rozwiązywanie testów próbnych. Po ukończeniu tego kursu słuchacz jest dobrze przygotowany pod względem językowym, zna zasady i formę egzaminu tak aby bez obaw do niego przystąpić.
Poziom 'T/A' Advanced (C1 wg Standardów Unii Europejskiej)
Jest to poziom kursu, kształcący na poziomie zaawansowanym i będący jednocześnie przygotowaniem do egzaminu CAE, potwierdzającego znajomość języka na tym właśnie poziomie. Przygotowanie obejmuje zarówno pracę z podręcznikiem jak i rozwiązywanie testów próbnych.
Po ukończeniu poziomu uczeń potrafi zrozumieć długą wypowiedź, nawet jeśli jej struktura nie jest jasna i gdy zawiera ona niedopowiedzenia. Rozumie programy telewizyjne i filmy bez wysiłku oraz długie i złożone teksty prasowe lub literackie o zróżnicowanym stylu, a także teksty specjalistyczne i długie instrukcje techniczne nawet jeśli nie są związane z jego specjalizacją. Uczeń potrafi porozumiewać się swobodnie i spontanicznie nie szukając słów oraz skutecznie używać języka w kontaktach społecznych i zawodowych. Potrafi wyrażać swoje myśli i poglądy oraz nawiązać do wypowiedzi swoich rozmówców. Uczeń opisuje jasno i szczegółowo tematy złożone, odnosząc się przy tym do tematów z nimi związanych, rozwijając niektóre aspekty i odpowiednio kończąc swoją wypowiedź. Potrafi wypowiedzieć się za pomocą jasno i dobrze zredagowanego tekstu oraz rozwinąć w nim swój punkt widzenia. Potrafi szczegółowo przedstawić istotę złożonych problemów w postaci listu, eseju lub sprawozdania, podkreślając najważniejsze sprawy. Potrafi sformułować różne rodzaje tekstu w stylu odpowiednim dla danego adresata.
Matura
Zadaniem kursów maturalnych jest przygotowanie słuchaczy do wymaganych na egzaminie zadań poprzez ćwiczenie podobnych form sprawdzających, rozwinięcie umiejętności komunikowania się (ustnego lub pisemnego w zależności od rodzaju matury), a co za tym idzie przypomnienie i rozszerzenie zakresu używanego słownictwa oraz powtórzenie zagadnień gramatycznych.
Od roku 2015 obowiązuje
Nowa Matura z języka angielskiego.
Zapraszamy do zapoznania się z działem poświęconym
Nowej Maturze z języka angielskiego.